Läser tredje delen i en artikelserie i Forbes ,som handlar om konsumtionsmönster i vinvärlden baserat på generationstillhörighet – Millennials, Generations-X och Baby-boomers, den sistnämnda det vi i Sverige brukar kalla för fyrtiotalisterna. Artikelförfattarna Mike deSimone och Jeff Jenssen tar utgångspunkt i rapporten State of the Wine Industry Report 2019 av Silicon Valley Bank, som gör gällande att Generation-X, dvs populationen som nu är 38-53 år gamla, har kraftigt ignorerats som intressant målgrupp av vinindustrin. Tydligen har vinindustrin kunnat leva gott på att sälja vin till fyrtiotalisterna under många år och har sedan riktat all sin marknadsföringsuppmärksamhet på att fånga upp Millennials.
Problemet är bara att Millennials, åtminstone i USA, saknar pengar, endast dricker hantverksöl och röker cannabis. Från ett vinperspektiv är de en stor besvikelse och samtidigt har Generation-X helt glömts bort, trots att de inom fem år beräknas ha tagit över som den största vinkonsumerande populationen efter fyrtiotalisterna . Varför fyrtiotalisterna minskar sin vinkonsumtion och köper billigare viner efter pensionering är oklart, men antas bero på en kombination av hälsoskäl och att de dricker från sina vinkällare istället för att köpa nytt. I senaste artikeln How Some Wine Brands Are Connecting with Generation-X intervjuas branschfolk som faktiskt har gjort sin hemläxa och kan beskriva hur Generation-X gör sina vinval.
Generation-X är i likhet med andra konsumentgrupper riskaversa och vill inte behöva ångra sina köp, men i motsättning till andra grupper går de mycket längre i sin research. Att det är Millennials som först och främst ska förknippas med sociala medier är tydligen en myt. Det är i själva verket Generation-X som lägger mest tid på Facebook och YouTube och där gärna läser på om sina viner noggrant. När Generation-X väl har valt sitt vin är de enormt varumärkeslojala och delar gärna med sig av sina vintips till vänner, men aktar sig noggrant för att vara mästrande och högfärdiga. Vidare dricker Generation-X sitt vin hemma till god mat, varvid marknadsföring genom respekterade kändiskockar som parar mat och vin tydligen slår an. Budskapet är tydligt – marknadsföring genom informativa videoklipp i Sociala medier fångar Generation-X. När det gäller Millennials, å andra sidan, bör vinproducenterna kontemplera att börja odla cannabis.